Profil

Der findes masser af grunde til at lade "de kloge" bestemme over os, og kun én grund til at yde modstand: Frihed og personligt ansvar er vigtigere! Med dette udgangspunkt skriver Ole Birk Olesen imod meningsdannere og magthavere, som vil hundse og herse, så vi ordentligt kan passe ind i deres idealsamfund.

Baggrund:
Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i Sønderjylland.

Uddannet fra Journalisthøjskolen i Århus, tidligere Christiansborg-journalist på Ekstra Bladet og Berlingske Tidende.

Medejer og redaktør af 180Grader.dk og folketingsmedlem for Liberal Alliance i Østjylland. Ordfører for skat, erhverv og bolig.

Gift og far til to.

Andet:
Forfatter til den anmelderroste bog "Taberfabrikken" om den danske velfærdsstat. Bogen kan nu downloades gratis på www.olebirkolesen.dk

Sted:
København

Website:
Besøg


Grøndalsvej 3
8260 Viby J
Tlf: 87 38 38 38

Blogchef
Agnete Stoffregen

Blogredaktør
Tage Clausen

Internetredaktør
Jørgen Schultz-Nielsen

Ansv. redaktør
Jørn Mikkelsen

Udgiver
JP/Politikens Hus A/S

Kontakt jp.dk
Tip os - send pressemeddelelse

Netannoncer
Tlf: 33 30 80 06 eller
Tlf: 33 30 80 07

Hvis du vil vide mere
Blog om Morgenavisen
Jyllands-Posten

Tip      Print    RSS    Del    

Vejen til frihed

Skrevet af Ole Birk Olesen

Ufinansierede offentlige udgifter

Dato: d. 16.01.12, 16:15
Af: Ole Birk Olesen
Emner:

Regeringens røde partier bliver ved med at tale om, at Venstre og Konservative gav “ufinansierede skattelettelser”, da de sad i regering. Senest udenrigsminister og SF-formand Villy Søvndal i hans forsøg på at forklare, hvorfor moderne socialister bliver nødt til at føre en anden politik end den, de i valgkampen lovede vælgerne at føre.

Det bliver det dog ikke mere sandt af.

For det første: VK-regeringen gav stort set ingen skattelettelser. Skattetrykket som andel af BNP var i 2001 på 48,6 procent. I 2010 var det på 48,3 procent, altså blot 0,3 procentpoint lavere. Danmark har stadig verdens højeste skattetryk.

For det andet: Når der i år er et meget stort underskud på de offentlige finanser på 100 mia. kr., så skyldes det, at de offentlige udgifter i VK-regeringens levetid omvendt eksploderede. Fra 54,5 procent af BNP i 2001 til 58,3 procent af BNP i 2010.

Det hele kan ses her i professor Peter Kurrild-Klitgaards statistiske sammenfatning af VK-årenes spenderpolitik:

skc3a6rmbillede-2012-01-16-kl-110401

Resultatet af et konstant skattetryk og kraftigt voksende offentlige udgifter kan vi se i dag: Der er ikke penge nok i kassen.

Men det er altså ikke, fordi indtægternes andel af den samlede økonomi har svigtet i det seneste tiår. Det er fordi, der ikke har været styr på udgifterne.

Lad os i den forbindelse mindes, hvordan Villy Søvndal, mens dette stod på, anklagede VK-regeringen for at ville gennemføre “en regulær massakre på vores velfærdssamfund” via besparelser. Så han ville altså enten have gjort hullet endnu større - eller alternativt have hævet det samlede skattetryk meget markant!

VK-regeringen kan kritiseres for meget, men ikke for at have givet ufinansierede skattelettelser. Lad os i stedet kritisere, at den ikke tog et opgør med automatikken i de evigt voksende offentlige udgifter, men tværtimod accelererede forbrugsvæksten:

skc3a6rmbillede-2012-01-16-kl-150304

Det kan en kommende borgerlig regering gøre bedre. I hvert fald hvis den er afhængig af Liberal Alliance for at få flertal for sine finanslove.



Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
Martin Krabbe, 8200 | Skrevet: 16. jan 12 kl. 16:26

Hej Ole,

Jeg vil stadig gerne vide, hvad Liberal Alliance vil gøre for de teknisk insolvente boligejere: http://www.stavnsbundet.dk

Og ingenting er også et lovligt svar…

Mvh
Martin

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Birk Olesen , | Skrevet: 16. jan 12 kl. 16:31

Martin Krabbe:

Liberal Alliance vil reducere statens forhindringer for produktiv adfærd hos såvel enkeltpersoner som virksomheder og på den måde sørge for, at Danmark igen vil opleve økonomisk vækst. Det vil også føre til bedre vilkår for de boligejere, som i dag er insolvente, fordi økonomisk fremgang vil kaste stigende boligpriser af sig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 16. jan 12 kl. 16:33

Jeg er egentlig mere interesseret i hvad en “ufinancieret skattelettelse” er for noget.

Er det en skattelettelse man ikke har annulleret ved at hæve afgiften tilsvarende på noget andet? Altså en hvor man ikke har stukket blår i øjnene på det stadigt svindende mindretal af skatteydere?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 16. jan 12 kl. 16:33

Jamen, LA presser jo selv på det evige vokseværk i de offentlige udgífter ved at støtte alle RAF-regeringens lempelser i udlændingepolitkken, og dermed åbne en ladeport for ny import af klienter i velfærdsstaten. Så istedet for at hænge VK-regeringen ud, så skulel Ole Birk Olesen måske prøve at vende det kritiske blik lidt indad.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels B. Larsen, Svenstrup | Skrevet: 16. jan 12 kl. 16:43

Begrebet ‘ufinancieret skattelettelse’ findes kun i rødes fantasier.

Den korrekte version hedder ‘mindskede offentlige udgifter’ - og det er tiltrængt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Torben Nielsen, Århus | Skrevet: 16. jan 12 kl. 16:57

100% Enig med Ole Birk !

Ole får sat fingeren præcist de steder, hvor skoen trykker. Han har tydeligvis et godt økonomisk overblik.

Personlige så jeg meget gerne Ole som økonomiminister.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dan Nielsen, 2300 | Skrevet: 16. jan 12 kl. 16:58

Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor LA bliver ved med at støtte en meget dyr indvandring fra muslimske lande.

Jeg kan godt forstå konceptet i lukkede kasser - åbne grænser, men sålænge vi netop ikke har lukkede kasser, er det dybt uansvarligt at stemme for lempelser i udlændingelovgivningen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Erichsen, Sydals | Skrevet: 16. jan 12 kl. 17:13

Hele diskussionen med “skattelettelserne til de rigeste” er komplet meningsløs. Den største lettelse var fjernelsen af mellemskatten, der blev opkrævet af helt almindelige lønninger. Det gælder i øvrigt også topskatten, hvor selv nogle fagforeninger kræver letteler. At påstå at man er rig blot fordi ens indtægt er over denne grænse er meningsløst. Der er i Danmark kun omkring 25000 personer, der tjener over en million kroner om året. Den sidste kurve demonstrerer at regeringspartiernes påstand om den tidligere regerings lammende offentlige besparelser har samme sandhedsværdi som der er i fair forandring.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Krister Meyersahm, Malmö | Skrevet: 16. jan 12 kl. 17:28

Var det ikke noget for LA, at gøre som Merkel.

Tyske politikere har, som noget helt uhørt, begrænset deres e g e n politiske magt. Man indfører i forfatningen, et forbud mod al offentlig gældsætning i både delstater og forbundsrepubliken.

LA bør kæmpe for et gældsforbud, indført i Grundloven og desuden to ting mere.

Lad os få et loft over politikernes ret til udskrivning af skatter og afgifter. Bedst vil det være hvis skat kun må udskrives af - realiserede indtægter. Væk med al objektbeskatning.

Desuden bør vi have et forbud for folketinget, mod at gå i krig på fremmed jord, hvis ikke Danmark eller en af vore allierede, er fysiskt angrebet først.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Holm Nielsen, Nyborg | Skrevet: 16. jan 12 kl. 17:40

Det er sjovt at F-A-RV-EL gang på gang slipper godt fra at fylde danskerne med løgn, når de påstår at der var ufiancierede skattelettelser og at den tidligere regering skar ned på velfærden. Kan man ikke foreholde dem tallene og hver gang de alligevel står og lyver, så foreholde dem at de taler imod bedre vidende?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Anton Schulz, Løgumkloster | Skrevet: 16. jan 12 kl. 17:41

Ole Birk og Krister Meyersahm. Enig. Det er symptomatisk, at politikernes ambitioner kun går til at opfylde konvergenskravene på 3%. Man hører aldrig en politiker bare antyde villigheden til at få balance på statens budget, hvilket enhver husholdningsøkonomi jo ville have som minimumskrav til egen budgetstyring - og helst et lille overskud.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Christian Larsen, Kbh | Skrevet: 16. jan 12 kl. 18:19

De offentlige forbrug voksede ikke så meget i 00′erne. Af de 70 mia. forbruget voksede, blev de 33 mia. tilført det nedslidte sundhedsvæsen, mens ca. 19 mia. blev tilført forskning og uddannelse.

“Det er navnlig de borgernære områder, der er tilført ekstra midler siden 2001. Sundhedsområdet er således tilført et udgiftsløft på 33 mia. kr. fra 2001 til 2011, mens udgifterne på socialområdet forventes øget med 25½ mia. kr. blandt andet til børn, æl-Kapitel 4. Offentlige finanser og finanspolitikken
68 Budgetoversigt 2 · August 2010
dre og udsatte grupper. På undervisningsområdet inkl. grundforskning skønnes udgiftsvæksten at udgøre 19¼ mia. kr. fra 2001 til 2011″.

Side 67-68.

http://fm.dk/Publikationer/2010/Budgetoversigt%202%20aug%2010/~/media/Publikationer/Imported/2010/BO%20aug%2010/978-87-7856-958-5.ashx

Man bør bemærke, at Danmark i årtier har nedprioriteret sundhedssektoren og på samme vis offentlig grundforskning.

Derimod har der både manglet vækst i dansk økonomi når man sammenligner med andre EU lande og reformer, som udfasning af efterløn.

Sverige har således balance på statsbudgettet og vil får vækst de kommende år igen med rater på 3-4%.

Mens Sverige har sænket skatten på arbejde, med større beskæftigelsesfradrag, valgte VK istedet for et skattestop der kostede 20 mia.

M.v.h.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Bjerregaard, Odder | Skrevet: 16. jan 12 kl. 18:27

@Anton

Det er et af de grundlæggende problemer med politikere - de bruger ikke løs deres egne penge, og budgetoverskridelser er naturligvis ikke deres skyld…
Det er i det hele taget et stor samfundsproblem at politikere ikke kan stilles til ansvar for deres politiske handlinger.

Jeg forstår ikke danskerne har overladt så stor magt og bestemmelse til politikere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
U. Høgh, Egå | Skrevet: 16. jan 12 kl. 18:43

Det kan da ikke passe der ikke er penge nok i kassen.
Kontanthjælpsloft samt starthjælp ophæves.
Bare brug løs.
Ulandshjælp forhøjes med 800 mill.udover den i forvejen efter B.N. højeste i verden.
40 milliarder stilles formentlig til rådighed for EU”s gavebod.
Men efterlønnen var en uoverkommelig udgift,”trods det at den kun var på ca. 17 milliarder” dertil var kassen alligevel for tom.Det var jo også kun til landets ældre befolkning,og det giver jo ingen prestige ude i verden.
Energihysteriet m.m.milliarder kastes i grams for at vise verden hvor dygtige vi er i Danmark,dygtige til at forarme os.Hvad skulle den lille klat jord nord for Tyskland kunne forhindre af forurening,når omkringliggende lande ikke følger trop?.
Brug kræfterne på at få omliggende lande til at samarbejde,istedet for at forarme vores land yderligere med jeres egoistiske fremfærd.

Skam jer, i elendige politikere.Og koncentrer jer istedet for,om jeres lands befolkning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kurt Vind Christiansen, Juelsminde | Skrevet: 16. jan 12 kl. 18:53

Hej Ole

Tak for et godt indlæg. Du har en god måde at forklare fakta i de døde statistiske tal.

Du bør dog også medgive, at høje offentlige udgifter til bl.a. indkomstoverførsler kun bliver til skade for samfundet, når balancen i vor internationale konkurrenevne og dermed betalingsbalancen i længere perioder tipper over, således at de frie erhverv ikke længere kan indtjene tilstrækkeligt til at dække overforbruget.

I øvrigt vil jeg gerne anbefale alle, der er interesserede i at forstå nogle af de vanskelige problemstillinge i den danske økonomi, at læse din bog “Taberstaten”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Birk Olesen , | Skrevet: 16. jan 12 kl. 19:07

“Taberfabrikken” … Men tak!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 16. jan 12 kl. 19:10

Når politikerne både før og efter regeringsskiftet havde den frækhed at bruge løs af danskerne penge til alle mulige udanske og afrikanske formål osv….. selvom der var og er økonomisk krise, i et sådant omfang at man nu sparer hundredvis/tusindvis af patienter ihjel……. (ved at nedlægge sengeafsnit, skadestuer, hospitaler og behandlingsmuligheder osv.)…….. så må man vel være berettiget til at betegne flertallet af politikerne som uduelige. Meget mildt sagt.

Nogle af de penge man sender til Afrika osv. har man enda været ude at låne.

Hvor er den globale næstekærlighed dog rørende. Lille Danmark redder hele verden, koste hvad det vil. Ja, nærighed og smålighed ligger ikke til
partierne. Tværtimod er deres godhed og gavmildhed uden grænser.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bitten-Kirsti Nielsen, København | Skrevet: 16. jan 12 kl. 20:08

Ak ja, og efter to dages kongelig festivitas kan man undre sig over, at landet har råd til den gang pjat. Men det er der altså på mirakuløs vis råd til.

Jeg kan ikke helt forstå, at man vover at levere en sådan opvisning i ødselhed vel vidende, at der er danskere, som må leve på gaden.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Zeki Laurent Sadic, 4340 | Skrevet: 16. jan 12 kl. 20:44

Ole Birk Olesen

Som oppositionspolitiker skal man selvfølgelig være kritisk over for den siddende regering. Her gør du det utroligt godt.

Men jeg mener også at man som oppositionspolitiker skal være konstruktiv, og jeg synes derfor det er ærgeligt at du så ofte skriver i datid og ser tilbage på hvem der har sagt hvad, hvornår og hvem der har haft (mest) ret, i stedet for at se frem uden blot at henvise til LA’s partiprogram som dikterer 40% i skat!

Jeg ser frem til at se dig tage kompromishatten på og delagtiggøre læserne i hvad du rent faktisk mener du kan enes med både regeringen og VK i, for at løse landets udfordringer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter simonsen, 8450 hammel | Skrevet: 16. jan 12 kl. 20:45

hej Bitten : Helt rigtig , det er de rige og velænærede der ødelægger landet for de mange .
Lad pøblen betale er deres valgsprog og det får vi så lov til medens de selv fester for millioner på vores regning.
Og i det offenlige sidder der 1000 vis af smæskende individer der foræder sig på andres regning.
Befri os vel for en fremtid for landet der venter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Andersen, Lyngby | Skrevet: 16. jan 12 kl. 20:54

@ole Birk

Du har helt ret. Den nye regering bliver til stadighed ved med at tale om den gamle regering og det den gjorde og ikke gjorde. Præcist den samme retorik, som da de sad i opposition.

Men i stedet for at modargumentere, så synes jeg man skal svare ved ganske enkelt at sige ” nu har i så fået magten, og i har lovet i kunne rette op på det hele, så venligst fortæl havd i vil gøre i stedet ”

Det er vel rimeligt at forlang dette af dem - de har haft regeringsmagten nu i over 100 dage.

Men problemet er nok, at virkelighedens verden har overvældet dem, og de reelt ikke aner hvad de skal gøre - for alt det de sagde de ville gøre da de sad i opposition har de som bekendt fundet ud af ikke duede og dermed valgt ikke at gøre alligevel.

Det er jo både morsomt og tragisk på samme tid.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjorn Sorensen, Nyborg | Skrevet: 16. jan 12 kl. 21:53

Ufinansierede offentlige udgifter, det kaldes også at leve over evne.
Eftersom der ikke er udsigt til økonomisk vækst forløbigt og årsagen til den vestlige verdens økonomiske krise bunder i at vores indtjening i industrien er faldende som følge af at dels nedlægges den fordi den ikke længere kan honorere de lønkrav som stilles eller produktionen udflages.
Summa summarum vores merværdiskabende produktion kan ikke længere finansiere vores servicesektor.
Da vi ikke længere kan finansiere vores forventninger til offentlige ydelser er der kun en vej frem og det er at offentlige udgifter reduceres, dvs at enten skal sociale ydelser eller offentlig beskæftigelse reduceres.
Det er den prioriteringsdebat som vi ikke længere kan udsætte. Hvad kan vi lade gå og hvad vil vi bevare.
Det er ved at være sidste udkald hvis vi selv vil bestemme.
Lad vær med at tro at vi kan kickstarte økonomien for det er jo netop årsagen til krisen.
Det store lånecirkus som var et led overstimuleringen er ved at komme til en ende for nu kommer det lange seje træk hvor gælden skal betales.
Der er efterhånden ret så mange lande som lider under rente og gældsbyrden der nærmer sig bankerotten.
Kun ved at leve efter evne kan vi komme helskindet igennem de magre år fremover.
Så lad os få den nødvendige prioritering på plads mens vi stadig kan vælge.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Michael Jensen, Hørsholm | Skrevet: 16. jan 12 kl. 21:56

Kære Ole Birk Olesen

Lov mig altid at gøre det modsatte af hvad Zeki Laurent Sadic vil have dig til at gøre.

Alle partierne fra VK til S og SF har godt af at få at vide, ikke bare hvad de fra nu af skal gøre, men også hvorfor det de gjorde tidligere var forkert, og at de - også dengang - burde havde lyttet til dig.

Upassende ? Klag over indlæg

 
peter bramstrup, århus | Skrevet: 16. jan 12 kl. 21:59

pim de keysegrat har netop udtalt om den røde regering “sad but funny”

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Birk Olesen , | Skrevet: 16. jan 12 kl. 22:02

Michael Jensen:

Jeg takker :-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Zeki Laurent Sadic, 4340 | Skrevet: 16. jan 12 kl. 22:02

Michael Jensen

Jeg tror nu nok at Ole Birk Olesen er voksen nok til at selv at træffe den beslutning. Det behøver han ikke en kompromishadende skribent som dig til at diktere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 16. jan 12 kl. 22:03

Der er ikke noget som fakta, når man skal gendrive socialisternes evindelige løgne, der altid har til formål at skjule egen inkompetence.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helge Nørager, Højbjerg | Skrevet: 16. jan 12 kl. 22:15

Teknisk insolvente bolig ejere.
Istedet for varm luft ala indlæg kl. 16.31.
Et forslag.
Lov om gældsanering bliver udvidet.
Så teknisk insolvente som ønsker at skifte bolig, sælger til staten.
Til en pris som sikre at sælger ikke taber, derefter gensælger til markedspris, eller finder andet formål med ejendom.
Formål skal være at sikre dem som ønsker at skifte bolig kan uden tab af kapital.
Og derved fremme mobilitet af arbejdskraft.

Kan man lave skraldespande og afviklingsselskaber for banker.

Hvorfor så ikke løs problem med de teknisk insolvente.

Problem er ikke de teknisk insolvente det er de 90 % andre som betaler for meget i husleje.
Og det skader vores konkurence evne.

Høje bolig udgifter, høje krav om løn.
Lavere bolig udgifter, bedre konkurence evne.

Logik for burhøns.

Derfor mit ovenstående forslag, som er mere end vatm luft, det er til at debattere.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 16. jan 12 kl. 22:31

Helge du mener slet ikke det har nogen betydning at vi hælder et pænt næsten 3-cifret milliardbeløb ud hvert eneste år på mennesker der hader at bo her, og efter regeringens seneste tiltag vil hælde endnu flere ud? Du mener heller ikke det har nogen betydning at 1 ud af hver 3 du møder på gaden er offentligt ansat, og at en million i den erhvervsaktive alder er på overførselsindkomst? Det er kun huslejen der presser lønkravene op, skattetrykket betyder slet ikke noget? Det vil jeg, og sikkert en hel del andre, gerne høre mere om.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 16. jan 12 kl. 22:37

Hvad den nye regering vil gøre for at løse landets problemer? Jamen det har den jo tilkendegivet!

Den vil bruge endnu flere millioner og milliarder på Afrika-programmer, på indvandring og “integration”, på Lavakovic-familien og lignende, på EU-underskud og på formynderi, “feminisme”, “ligestilling”, “klimaredning” og “internationale opgaver” etc.

Og så vil den sætte skattetrykket op, og fortsætte udhulingen og undergravningen af demokratiet, sundhedsvæsnet, velfærden, konkurrence-evnen, familiens enhed og den personlige frihed og sikkerhed….. helt ligesom den tidligere regering.

Så lad dog være med at sige at regeringen intet gør og ikke véd hvad den vil.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helge Nørager, Højbjerg | Skrevet: 16. jan 12 kl. 22:49

@Peter Larsen,

Hvad jeg mener om den sag er noget helt andet.

Læg mig ikke ord i munden, tak.

Jeg gav en løsnings model for de teknisk insolvente boligejere, intet andet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Mortensen, 6100 | Skrevet: 16. jan 12 kl. 23:29

“Liberal Alliance vil reducere statens forhindringer for produktiv adfærd hos såvel enkeltpersoner som virksomheder og på den måde sørge for, at Danmark igen vil opleve økonomisk vækst.”
Ja, det har da lige været vist så glimrende i “Wall Street - Inside Job” hvad det giver af muligheder for kyniske mennesker, der behandler menneskeskæbner, som børn behandler legoklodser.
Den film burde være tvangspensum for LA´ere. Ikke blot se den,- men også at forstå den!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Nielsen, Lyngby | Skrevet: 16. jan 12 kl. 23:31

Kære Ole Birk Olesen, endnu engang tak for et godt indlæg, omend det er noget trist, at se det faktiske skattetryk, udgiftstryk og offentlig forbrug i % af BNP.

Det må snart være klart for de andre folketingsmedlemmer, at Danmark er på galt kurs. Hvor mange år skal vi endnu vente endnu, før der foretages de nødvendige økonomiske reformer, eller skal vi vente til at finansmarkederne, mister tilliden til DK, og vi deraf får stigende rentesatser. Den til dasiddende regering, vil give finansmarkederne skylden, men vi er selvforskyldt, med vores offentlige gældsætning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 16. jan 12 kl. 23:32

Helge Nørager
Logik for burhøns? Nej, logik for Helge Nørager.

At man overhovedet kan komme med et sådant forslag viser, at der er noget helt galt i DK.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 16. jan 12 kl. 23:57

Villapriserne er steget med 137% siden 1996. Ejerlejligheder er steget 208%.
Der er nogle, der har scoret skattefrie gevinster. Når priserne endelig begynder at falde til “normal” niveau vil Helge Nørager, at alle skatteyderne i DK skal betale for de teknisk insolvente. Hvis priserne de sidste 4 år var steget med eksempelvis 25%, havde HN sikkert ikke foreslået, at fortjenesten skulle beskattes. Ja, man “tager” sig til hovedet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Evan Tvede, Ry | Skrevet: 17. jan 12 kl. 00:03

Til Helge Nørager,Højbjerg. Jeg er ening med dig så langt, at kan man lave afviklingsselskaber for banker og lignende, burde man egentlig også lave det for husejere. Man lavede det jo for finansverdenen fordi hvis den gik ned var vi ilde stedt. Men hvad nu hvis rigtig mange husejere går ned og ikke kan betale deres gæld? Jeg ved godt at der skal to til at handle. Men feks. indenfor finansverdenen må man regne med at der har siddet og sidder kompetente folk. Men alligevel gik en del pengeinstitutter ned. Og mange er nu tvunget i knæ. Forslag. Man kunne jo evt. indbygge en form for gensidig forsikring i hushandlerne. Man har det jo inden for alm. forsikring. Her tænker jeg på de 30 kr. man giver til stormflodsforsikring. Det kan sikkert også laves inden for ejendomshandel. Det er kun et spørgsmål om vilje.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 17. jan 12 kl. 00:29

Ja, noget forsikring kunne nok hjælpe?

Måske burde man også se på de hårde og asociale regler som bevirker, at hvis folk bliver syge/arbejdsløse eller lignende, så deres hus ender på tvangsauktion, så kan banker og kreditforeninger forfølge dem økonomisk resten af deres liv.

Disse institutioner har fået huset i pant, og det burde vel være nok. I USA og flere andre lande er det nok. Og det danske system kan misbruges af pengeinstitutterne.

Reglerne for fogedudsættelse og for konkurser er endnu værre, og resultatet er at mange borgere bliver snydt, udplyndret og bestjålet i et omfang der minder om når bøller og banditter sparker og tramper på en mand der ligger ned.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 17. jan 12 kl. 01:29

Preben Jensen
Din idè er fin.
Køb hus til 3 mio. Finansier med 1 årig Flexlån uden afdrag. Bo for en månedlig nettoprioritetsydelse på ca. kr. 2.300. Det er langt billigere end et værelse med fælles køkken/bad. Stiger ejendomspriserne sælger man ejendommen og scorer en skattefri gevinst. Falder ejendomspriserne fraflytter man ejendommen og man skal ikke betale underskuddet.

Preben Jensen har fat i noget af det rigtige. Nu mangler vi bare, at Preben Jensen giver indvandrerne skylden for prisfaldet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Mikkelsen, Vejle | Skrevet: 17. jan 12 kl. 01:29

Skattetrykket kan kun indikere størrelsesordenen af de samlede skatter. Man kan ikke bruge tallet til at påstå at VK(O)-regeringen ikke lavede ufinansierede skattelettelser.

Vil OBO f.eks. benægte skattestoppet? Og at skattestoppet betød at der kom færre penge i kassen end hvis skattestoppet ikke havde været der?

Nonsens naturligvis. Men det er da rart at OBO bekræfter os i at det var på tide vi slap af med en hovedløst uansvarlig politik, hvor ufinansierede skattelettelser kombineret med den dokumenterede eksplosion i offentlige ydelser var den faktiske politik.

Guld og grønne skove og det koster ikke noget var mantraet. Jeg vil aldrig begribe borgerlige vælgere, som på den ene side påstår at økonomisk ansvarlighed er vejen frem, men som samtidig fuldkommen lukker øjnene for resultaterne af de sidste 10 års politik.

Stakkels OBO, som kæmper for en såkaldt (men i sin grundform egentlig prisværdig) liberalisme, men som tror at dagens borgerlige partier i VK(O) står for noget der minder om. Slet ikke, - nej de faktiske resultater minder mest af alt om Østeuropa. Se bare på målingstyranniet i det offentlige, se på jobcentrenes nonsensaktivering af sagesløse jobsøgende, se på hvilke serviceforringelser som udliciteringsbureaukratist i det offentlige koster.

Se på resultater i stedet for at blive i betonliberalismens ideologiske spændekåbe.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ole Mikkelsen, Vejle | Skrevet: 17. jan 12 kl. 01:48

@Poul Pedersen, Sunds
‘Hvis priserne de sidste 4 år var steget med eksempelvis 25%, havde HN sikkert ikke foreslået, at fortjenesten skulle beskattes. Ja, man “tager” sig til hovedet.’

Ja i den grad man gør.

Generelt set har de teknisk insolvente husejere opført sig fuldkommen ligesom VK(O)-regeringen. Brug pengene nu, betal senere var budskabet. Vi køber hele verden på afdragsfrie lån, variabel rente osv. you name, hu hej hvor det går sagde de. Det kan ikke gå galt, al økonomisk tilbagegang er aflyst, det nye liberalistiske tusindårs-paradis på jorden er skabt.

Nu kommer regningen. Både for VK(O’s regime og også for de teknisk insolvente husejere.

Og hvorfor skal vi for resten hele tiden høre om fjolserne?

Hvorfor hører vi aldrig om dem der opførte sig fornuftigt, betalte af på lånene mens hjulene snurrede og nu står med penge på kistebunden, klar til at købe når prisen er rigtig?

Kort sagt: Hvorfor hører vi ikke om dem der ikke lod sig besnakke af VK(O) vanvid?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Efternavn Kristensen, Kolding | Skrevet: 17. jan 12 kl. 03:01

Teknisk insolvente ?. det er da helt simpelt de bliver bare boende og afdrager deres gæld, hvor efter de kan sælge hvis de har lyst el. blive hvor de er.Men i lommunist staten skal nogle altid lige hjælpes af de andre.Må jeg forslå at H N opretter en fond til hjælp af de insolvente.
Den kan sikkert laves skattefri da den jo i princippet er en humannitær fond. Lidt ligesom den fond der betalte for operahuset

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Bjerregaard, Odder | Skrevet: 17. jan 12 kl. 03:18

Der er rigeligt med skyld til alle for den suppedas, vi befinder os i i den vestlige verden - at give VKO og liberalisme “skylden” er nok lidt blåøjet…
Jeg har i det hele taget svært ved at se liberalisme dansk politik overhovedet..

Liberalisme er i øvrigt en politisk disciplin og ikke en økonomisk.

Den nye regering lever også i en drømmeverden - deres løsning er øge offentlige udgifter og øge beskatning for virksomheder og private. Reducere muligheder for private at gøre det eneste rigtige - at spare penge op.
De vil “sætte gang i økonomien” for lånte miliarder, der skal betales i fremtiden af mine/vores børn - dvs lappe huller i vejene og male skoler (der sikkert trænger til det), men bare noget vi på ingen måde har råd til nu.
Og ikke mindst et dagligt underskud på de offentlige finanser på ca 275 millioner OM DAGEN for yderligere lånte penge (100 miliarder i 2012)

Hvorfor gør vi ikke Danmark det bedste sted i verden for virksomheder?? - det er mig ubegribeligt.

Vi har et godt land og jeg er stolt af mine landsmænd og det vi har opnået - danskerne er flittige og ærlige mennesker. Jeg arbejder i udlandet, og når jeg kommer hjem, og kører på motorvejen og ser alle de smukke marker og bygninger, der er rent og smukt - gør det mig glad og stolt.

Men efter min mening har vi en alvorlig karakterbrist - måske fordi vi er et så lille og historisk sammentømret land - misundelse er stærk i Danmark og alle skal være lige, selv om vi er svært forskellige, og det er desværre en ynkelig følelse, der modarbejder os.

Den vestlige verden er forgældet op til begge ører, og diverse “redningspakker” og “stimuli” (dvs mere gæld) har bare gjort problemer langt mere problematiske.

Vi får desværre ingen seriøs vækst de næste mange år, hvis vi ikke laver radikale forandringer i det danske system i form af kraftig reduktion af den offentlige sektor, så offentlige ansatte kan flyttes over i private virksomheder, der producerer faktiske værdier, vi kan sælge og leve af. Yderligere kraftig generel deregulering af arbejdmarkedet osv..

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels Nielsen, Århus C | Skrevet: 17. jan 12 kl. 03:46

Tak til Ole Birk Olsen og LA for vedholdende at sætte den væsentligste årsag til vort lands økonomiske deroute på dagsordenen, nemlig det offentlige overforbrug. Det har været tabu emne i årtier. Hold fast og bliv ved - det er så godt langt om længe at se de emner på tapetet.
Nu argumenteres regeringen for øgede off. udgifter og øget dyr indvandring med “hellige” argumenter om, at vi alle er den del af fællesskabet. Det er bare et andet fællesskab, ikke alles - ikke mit fællesskab, men regeringens arbejdsfri “Karina fællesskab”.
Jeg stemte på dig og overvejer at melde mig ind i partiet og støtte det økonomisk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjorn Sorensen, Nyborg | Skrevet: 17. jan 12 kl. 05:31

Da skatter og afgifter er størstedelene af en vares pris produceret i DK er det indlysende at beskatningen skal reduceres hvis vi vil gøre os håb om at være konkurrencedygtig.
Hvis vi vil gøre os håb om at producere og konkurrere med lande som ikke har den skattebyrde som vi pålægger vores erhvervsliv er der kun en vej frem og det er drastiske skattelettelser.
Vi har underdrejet vores evne til at producere almindelige forbrugvarer og kan nu kun producere højtspecialiserede produkter.
Den 1/3 af arbejdsstyrken som i dag er langtidsledige har ikke de nødvendige kvalifikationer og færdigheder til at kunne beskæftiges i denne videnstunge industri.
Mantraet har længe været at man skal bare uddanne dem. Men hvordan uddanner man analfabeter og ufaglærte som trods 10 års folkeskole og kurser specielt henvendt til dem stadigvæk ikke har de kompetencer som kræves.
Hvorlænge vil vi se på at 1/3 af arbejdsstyrken er hensat til offentlig forsørgelse og således ikke bidrager til samfundsøkonomien.
Hvis vi ikke politisk arbejder for fuld beskæftigelse vil passiv forsørgelse dræne vores evne til at finansiere nogen som helst form for velfærd og basale samfundsopgaver som undervisning og sundhedsvæsen.
To områder som allerede skranter alvorligt.
Uden en reduktion i offentligt forbrug har vi ingen mulighed for at løse vores problemer.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Larsen, Holbæk | Skrevet: 17. jan 12 kl. 08:30

Hej Ole

Hold stilen og har flyttet en stemme til LA

Hvor stor bør den offentlige sektor være og hvilke sektorer mener du skal reduceres og hvordan skal dette gennemføres
vh
Henrik Larsen

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 17. jan 12 kl. 08:42

Hvis man er voksen nok til at underskrive et lån til hus, så har helt og ganske frivilligt invilget i at løbe en risiko som hedder insolvens og potentielt tab ved salg.

Er selv rygende insolvent med 500-600000. Men det er da kun 1 at takke for. Mig selv og min kone. Vi skrev selv under og det uden trusler af nogen art.

Til Peter
Kunne du ikke lige linke til de undersøgelser som beviser, at der brugeset 3 cifret milliard beløb på mennesker, som ikke bryder sig om DK ??

Upassende ? Klag over indlæg

 
k. hansen, rødekro | Skrevet: 17. jan 12 kl. 08:49

Er det også noget din bedstemor har sagt?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jan Petersen, 4040 Jyllinge | Skrevet: 17. jan 12 kl. 08:57

Offerrollen er blevet en karrierevej - det er langt lettere end at skulle gå den hårde vej med at opgradere sine kvalifikationer mht. det ordinære arbejdsmarket. Godt hjulpet af bestikkelses-ivrige politikere, der agerer stemme-købmænd overfor disse vælgergrupper. Problemet er at kryppen er ved at være tom, hvilket de aktuelle statsunderskud vidner om. “This time is different” - det er bare et spørgsmål om, hvor længe der går med at sande det. Dem der trækker læsset bør i egen interesse overveje at emigere til andre himmelstrøg - istedet for at knokle rundt i velfærdshamsterhjulet kun til ære for landets folkevalgte, der således kan agere “julemænd”. De mangler kun et langt hvidt skæg samt udstøde et “ho ho” for at opfylde denne rolle til perfektion. Carina og Sofie casene er passende eksempler på velfærdssystemets perversiteter. Hvor de højest beskattede borgere betaler en “overspris” for decidere middelmådige, “one-size-fits-all” ydelser hele vejen rundt, stillet til rådighed af landets politikere. Vil de blive ved med at finde sig i at betale denne “overpris” - eller begynde at søge alternativer?

Upassende ? Klag over indlæg

 
kaj hansen, Horsens | Skrevet: 17. jan 12 kl. 09:01

Ole Birk…

..i har mange gode fornuftige tanker men alt det kan ikke skjule at i er rundet af af de radikale.

Vi ser det da også straks når der kommer indvandrerpolitik på programmet, så er er i der.

En gang radikal, altid radikal.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Hansen, Valby | Skrevet: 17. jan 12 kl. 09:16

Tak for et interessant indlæg. Mon ikke hovedproblemet var, at VK-regeringen helt frem til 2008 troede på, at de gode tider ville fortsætte for evigt?

Så længe boligboblen voksede sig større og større, var beskæftigelsen og dermed statens indtægter jo kunstigt pustet op, og udgifterne til bla. understøttelse var kunstigt lave. Så derfor så det vel ud som om, der var penge nok i kassen til at bestikke vælgere med mere velfærd i f.eks. sundhedssektoren uden at sætte skatterne op.

Men da boligboblen så punkterede i 2008, svarede det til, at tidevandet trak sig tilbage, og vi fik et langt mere realistisk billede af, hvordan vores økonomi egentlig ser ud. Og det er da helt klart, at det er uholdbart, at de offentlige udgifter er vokset med 15% siden 2001, når væksten i økonomien i samme periode har været på sølle 6%.

Så man må sige, at regningen meget langt fra er betalt, og uanset hvilken regering, der sidder, kommer den givetvis til både at skære i udgifterne og hæve skatterne for at få lukket det hul, der er opstået i de offentlige finanser. Vi har langt fra set den sidste “genopretningspakke” endnu.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Buch Rasmussen, Randers | Skrevet: 17. jan 12 kl. 09:20

Ole Mikkelsen - tak for dine indlæg der sagligt begrunder tingenes tilstand.

Nu mangler vi så at få folk til at indse, at der ikke har været nogen “krise” som sådan - men et nøje planlagt kup, hvor det er lykkedes nogle de rigeste og grådigste personer og virksomheder at rage til sig. Ikke kun så de øgede fortjenesten lidt, nej - mange blev 4-5-6 gange mere velhavende.
Dette gælder såvel nationalt som globalt.

Bankernes grådighed gjorde dette muligt. De lånte penge ud til hvad som helst uden fornøden sikkerhed så det blev muligt for konkursryttere og selskabstømmere at rage til sig. Værdierne blev bl.a. overført til udlandske konti - og man husker måske at den daværende regering ikke mente, at det kunne betale sig at gøre noget ved dét.

Bankpakkerne sørgede så for at skatteyderne kom til at betale for regningen, sammen med alle de der oven i købet mistede deres job eller måtte se deres virksomhed gå ned med flaget - alt sammen pga. bankernes og nogle få menneskers ustyrlige grådighed.
Men det største problem er dog, at de selv synes det er helt i orden at rage umådeholdent til sig. De ser slet ikke problemet, at jo mere de rager til sig, des mindre bliver der til alle andre. De mener derimod, at de har en naturlig ret til det.

Man må sige at den Skandinaviske samfunds- og velfærdsmodel er stærkt truet / under afvikling.
Vi må håbe at den nye regering formår at bekæmpe denne udvikling.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Hansen, Valby | Skrevet: 17. jan 12 kl. 09:22

“Resultatet af et konstant skattetryk og kraftigt voksende offentlige udgifter kan vi se i dag: Der er ikke penge nok i kassen.”

Tilføjelse: OG en meget lav økonomisk vækst. Hvis økonomien var vokset i et mere “normalt” tempo de sidste 10 år, ville det overhovedet ikke have været noget problem, at de offenlige udgifter var vokset med 15%.

Men det siger sig selv, at vi ikke kan lade de offentlige udgifter vokse, hvis vores økonomi ikke gør det.

Så i fravær af ideer til, hvordan vi får skabt ny vækst i økonomien, så er der ingen anden udvej end at skære i de offentlige udgifter og/eller sætte skatterne op.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Hans Petersen, København S | Skrevet: 17. jan 12 kl. 09:33

Som en anden skribent, med andre ord, har nævnt, så er det en gratis omgang for Ole Birk Olesen, når han blot henviser til LA’s idealbillede, herunder alle de dynamiske effekter af en flad, lav skat som svaret på alle landets genvordigheder.

LA repræsenterer ganske få pct. af befolkningen, så hvor er det, man vil øve sin indflydelse, hvilke kompromis vil man indgå?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bjorn Sorensen, Nyborg | Skrevet: 17. jan 12 kl. 09:38

@ Lars Hansen, Valby

“ingen anden udvej end at skære i de offentlige udgifter og/eller sætte skatterne op.”

Du kan ikke skabe oeget beskaeftigelse ved at saette skatterne op.

Du saelger ikke flere biografbilletter ved at saette prisen op.

Da skat og afgifter er den stoerste udgift for en producent er det her de stoerste besparelser kan opnaas.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 17. jan 12 kl. 09:54

skær 5% på SAMTLIGE overførselsindkomster og fastfrys selvsamme derefter i minimum 2 år sammen med SAMTLIGE off. lønninger, udfas 50000 off. ansatte gennem naturlig afgang over 2 år, skær 25% på forsvaret, fjern aktivering, sænk barselsorlov til 8 måneder, fjern mulighed for gulplade biler til private, fjern efterlønnen helt over 5 år, gennemgå erhvervsstøtteordninger med tættekam, indtægtgraduer børnecheck med minus 10*% for hverpåbegyndt 100 K over 500-600 K brutto husstandindkomst, gør 20% SU lånebaseret. Så er der så rigelig budgetbalance, råderum for hævning af topskatteloft til 1 mio samt afdrag på statsgælden

Se det er ikke så svært og det helt uden at afskaffe velfærden

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Larsen, 2000 F | Skrevet: 17. jan 12 kl. 11:04

-> Per Nielsen, Thorning. “Kunne du ikke lige linke til de undersøgelser som beviser, at der brugeset 3 cifret milliard beløb på mennesker, som ikke bryder sig om DK ?? .”

Nu skriver jeg for det første “måske 3-cifret”. Jeg kan jeg desværre ikke linke til en tilbundsgående officiel undersøgelse, for der er aldrig foretaget en tilbundsgående offficiel undersøgelse af det, og for et par dage siden, lukkede regeringen den bebudede undersøgelse af hvad indvandringen koster, for overskud er der ingen der påstår den giver. Jeg vil ikke spekulere i, om man på forhånd vidste at tallene ville være grimme, og derfor foretrak at stikke hovedet i sandet, i stedet for at få tallene på bordet og så diskutere hvad vi gør ved problemet. Det en ægte leder gør.

Rockwool fonden har foretaget nogle underrsøgelser, der klart påviser store omkostninger, men den kommer ikke hele vejen rundt. Danmarks Statistik har foretaget noget, men de officielle tal er falske, fordi der er store mørketal der ikke kommer frem. F.eks. at man opfinder begrebet vestlig contra ikke-vestlig og misbruger veltilpassede russiske læger, vietnamesiske restauratører og arbejdsomme burmesere til at pynte på tallene for håbløse marrokanere og somaliere, ved at putte dem i samme statistiske kasse.

Man kan selv gøre en del for at få klarhed over problemet, når man læser at langt de fleste “indvandrer”kvinder i Århus er på førtidspension, selvom de har en alder hvor de burde arbejde, borgerløn ad bagdøren. Går man en tur i dommervagten, får man en fornemmelse af, hvem der belaster retssystemet, kriminalforsorgen og forsikringerne. Stikker man hovedet ind i en i en OBS klasse, er det lysende klart, hvem det er, der koster skolevæsenet penge, og ser man på ungdoms- og erhvervsuddannelsernes frafald, er det lysende klart, hvem der ikke er i stand til at gennemføre uddannelsen, og som derfor kan se frem til et liv på bistand, for uden uddannelse - intet job. Fejemanden og portvagten findes jo ikke rigtigt mere, og der er heller ikke plads til uuddannede i militæret, til søs eller i landbruget hvor de ellers forsvandt hen for 50 år siden.

Det anslås generelt at udgiftemn er omkring 80 mia hvert år, fantasital på flere hundrede mia. tror jeg ikke på.

Det er såmænd ikke indvandring, der er problemet. Der er mange indvandrere, også indvandrere fra det ubrugelige begreb ikke-vestlige lande, der er et stort plus for samfundet, jeg er gift med en af dem. Problemet er at vi har den forkerte indvandring.

Tænk hvis vi havde 450.000 kinesere eller vietnamesere i Danmark, og ikke 450.000 muslimer, hvoraf en stor del er håbløse “palæstinensere”, som ikke engang de arabiske lande vil have. Selv hvis der skabes en ny stat Palæstina, vil den ikke have dem, det har den måske kommende statsleder helt klart udtalt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
K. Jørgensen, Århus C | Skrevet: 17. jan 12 kl. 11:27

Kære Ole Birk Olsen:

Jeg synes, at du (og I) har rigtigt mange fornuftige holdninger til velfærdsstaten og dennes ønskede udvikling. Desværre spænder I ben for jer selv ved jeres slappe/eftergivende indvandringspolitik.
Sålænge I ikke nøjes med de åbne grænser, men “glemmer” de lukkede kasser, ja så længde vil den skadelige indvandring af primært uuddannede, uintegrerbare muslimer fortsætte.
Hvis I anerkendte og tilkendegav, at denne primært muslimske indvandring skader Danmark og I derefter handlede i overenstemmelse med denne erkendelse, så ville I kunne “rydde bulen” for stemmer.
Jeg stemmer selv DF i ren og skær desperation, da de er de eneste der HAR erkendt hvor dybt skadelig den muslimske indvandring er.
På ALLE andre punkter er jeg dybt uenig med DF.
Jeg tror, at der er mange der har det ligesom jeg; dvs. vi stemmer DF i mangel af bedre alternativ.
Hvis I tilføjede sammen problemerkendelse til jeres politiske program, så er vejen til 15-20 % af stemmerne åben…..

Upassende ? Klag over indlæg

 
K. Jørgensen, Århus C | Skrevet: 17. jan 12 kl. 11:28

Der skulle have været fjernet et “ikke” i sætningen “Sålænge I ikke nøjes….” i ovenstående indlæg.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Lou, Bjerringbro | Skrevet: 17. jan 12 kl. 11:31

OBO, tak for et velskrevet indlæg.

Rød bloks kampagne, både før og efter valget, har været en hån mod danskernes intelligens. På det seneste har 3 vise mænd (Morten, Morten og Thor) i en kronik i Berlingske forsøgt at få danskerne til at hoppe på ideen om, at VK regeringen splittede folket, mens SRVSF vil samle. Tak for kaffe.

De tror ikke, at vi husker, hvem det var der åbnede for fri indvandring med indvandrerloven fra 1983 - og dermed lagde grunden til en ødelæggende splittelse af samfundet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Peter Rasmussen, 4200 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 11:35

Og så låner S SF R (EL) selvfølgelig også lige 10mia, så trængselsringen kan blive gennemført og priserne for brug af den offentlige trafik kan nedsættes, med lånte penge.

Samt det må forventes, at Helle TS også låner 40mia. et-eller-andet sted for at låne dem til EUs hjælpefond, så de kan hjælpe alle de lande i sydlige Europa, der har taget på let på sammenhænget mellem arbejde/fritid, og derfor er i krise i dag.
Derved får Helle TS selvfølgelig et ekstra plus i bogen hos Barroso, til hun skal have en toppost indenfor EU - efter at have kørt Danmark i sænk.

Upassende ? Klag over indlæg

 
hasse gårde-askmose, helsingør | Skrevet: 17. jan 12 kl. 11:37

Mon ikke de fleste - både højre og venstre - efterhånden er klar over, at venstrefløjens argumentaton - ufinancierede skatte lettelser - er mere eller mindre tom luft?
De fleste - alle???? - gider ikke høre på det argument mere.

Så kom nu videre!!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 17. jan 12 kl. 11:52

Nå,så er Per Nielsen, Thorning, der går stærkt ind for radikal politik, multi-kulti og feminisme hele vejen rundt, atter på banen med sin fine plan for genopretning af den danske økonomi.

Men masseindvandringen/berigelsen skal naturligvis bare fortsætte, ligesom det er fint med at sende milliarder og atter milliarder af kroner ned til EU og Afrika osv., iflg. Per. Som også har meddelt at han finder velfærdsstaten næsten perfekt, og at dem som kritiserer den er nogle tågehorn, nogle sure gamle mænd, nogle vanvittige tåber som ingenting forstår, og som bare bør spise nogle tudekiks.

Og påpeger man at politikerne foretager det ene overgreb efter det andet på befolkningen, og forklarer om skattetrykket, jobtabene, den voksende kriminalitet og behandlingen af lønmodtagerne, de erhvervsdrivende, de syge, de ældre, de fraskilte mænd, de faderløse og fjernede børn, de jobløse, de hjemløse osv. er svaret at disse overgreb og svigt kan Per da ikke få øje på.

Titanic-Danmark er et flot skib, men der er store huller i skroget, og for mange passagerer er sejladsen allerede et mareridt. Men iflg. Per er problemerne små og ubetydelige, og kan vi fjerne nogle papegøjeplader fra de private og sænke barselsorloven og lade endnu flere kræftpatienter sejle deres egen sø osv., så kan der sagtens blive råd til mere velfærd og især mere støtte til EU, u-landene, indvandrerne, asylanterne og levakovic’erne.

Typisk rødradikal betontænkning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Rene Jensen, 6800 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 12:54

Det er simpelthen utroligt at man skal høre orderet ufinansieret skattelettelser…

Er vi så langt ude her i landet at man ikke kan få en skattelettelse uden at det offentlige stjæler det ud af den anden lomme??

Ufinansieret skattelettelser er simpelthen et ord der ikke burde findes i det danske ordforråd.

Hvis den skal være finansieret at tyveri fra den anden lomme, ja så er det ikke en skattelettelse.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thormod Hansen, 3400 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 12:56

@ Erik Lou, Bjerringbro | Skrevet: 17. jan 12 kl. 11:31

“De tror ikke, at vi husker, hvem det var der åbnede for fri indvandring med indvandrerloven fra 1983″

Det gør du åbenbart heller ikke!

I 1983 vedtog et næsten enigt Folketing (kun Fremskridtspartiet var ikke med) den udlændingelov, du henviser til.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Hansen, 8220 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 12:57

Liberal alliance har allerede siddet for længe i folketinget og er begyndt at hoppe med på ligegyldige diskussioner. Det var befriende da i kom ud til folket og så på ”fattige”. Næste skridt må være at tager en SF’er i hånden og besøger en ”rig” familien, lad os f.eks. sige: Eget hus med en indvendig temperatur om vinteren på 20-22 grader, 2 børn i institution, begge i arbejde, en bil man med rimelighed kan have en klapvogn i når man køre til tyskland og handler. Fortæl hvor i deres budget der er plads til at rede klimaet, dem der sulter i Afrika og finansiere et offentligt transport system, der gør at de ikke skal tilbringe halvdelen af deres liv på transport.
Som Martin Krappe skriver skal der måske også være plads til at betale af på lidt hus gæld.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. jan 12 kl. 13:31

@Thormod Hansen, 3400

“I 1983 vedtog et næsten enigt Folketing (kun Fremskridtspartiet var ikke med) den udlændingelov, du henviser til.”

Det er selvfølgelig formelt set rigtigt. Men ingen tvivl om, at Det Radikale Venstre var drivkraften bag denne ‘verdnes mest liberale udlændingelov’, (i tæt samspil med den daværende formand for Dansk Flygtningehjælp, Hans Gammeltoft-Hansen).

Det radikale venstre var ‘tungen på vægtskålen’ i 1983, og fik det store oppositionparti, Socialdemokraterne, med på ideen om denne ultra-liberale flygtningelov, og dermed var der flertal for den, (SF + VS støttede den naturligvis også). At Firekløverregeringen endte med at stemme for skyldtes vist mere, at man ville undgå endnu et ydmygende nederlag i Folketinget, hvor det såkaldt ‘alternative flertal’ gang på gang bragte Schlüters regering i mindretal, (mest kendt er de sikerhedspolitiske dagordner, fodnotepolitkken, men dette skete også på områder såsom miljø, udannelse, kultur ect).

Så uanset om Firekløvberregeringen havde valgt at stemme for eller imod denne udlændingelov, så var den blevet vedtaget med stemmerne fra De Radikale, Socialdemokraterne, SF og VS.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Prins, Holstebro | Skrevet: 17. jan 12 kl. 13:44

Til de mange, der er skeptiske over LA’s liberale indvandringspolitik:

LA ønsker ikke at afskaffe de offentlige udgifter, men derimod at prioritere. At prioritere en større indvandring, end i dag giver god mening i forhold til det befolkningspres, der er i de lande, vi primært modtager indvandrere fra. Vi kommer jo til at skulle subsidiere dem alligevel - om ikke andet, så fordi vi ikke bare kan lade stå til.

Desuden får vi brug for mange af de kompetencer, muslimske indvandrere har med sig i bagagen i vores samhandel med den islamiske verden. Så på den måde vil det med tiden komme til at løbe rundt. Det er en sund investering i globalisering, som der ikke er den ringeste grund til at være skeptisk over for. Simpelthen!
Det kunne dog være, det ville gavne med lidt mere åbenhed og vilje til at inkludere fra den danske befolknings side … mon ikke ?

Upassende ? Klag over indlæg

 
R Engholm, 8600 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 13:47

Udgifttrykket i % af BNP tager sig et gevaldigt hop op fra 2008 til 2009.
Er det udgifttrykket der stiger eller BNP der falder?
Uden at kende tallene vil jeg tro , at det er det sidste.
Det er vel forklaringen på de manglende 90 mia. og har intet med VK regeringens uansvarlighed at gøre ,
som de røde skriger.
Også derfor at underskudet fortsætter , uden at de røde kan ændre noget.Udgifterne er overvejende til forsørgelse af de røde vælgere og her har vores nuværende sammenrend af en regering svært ved at skære ned.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. jan 12 kl. 14:00

@Morten Prins, Holstebro | Skrevet: 17. jan 12 kl. 13:44

Det indlæg er en joke, ikke sandt??

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. jan 12 kl. 14:14

@Ole Birk Olesen

Prøv lige at checke de Tyske tal for ikke-vestlige indvadrere på overførsels-indkomst, og så lad være med at fortælle os, at skattetryk/offnetligt udgiftsniveua intet har at gøre med ikke-vestlig indvandring:

http://www.bild.de/geld/wirtschaft/arbeitslosenzahlen/hartz-iv-hohe-qouten-bei-auslaendern-22083758.bild.html

Utroligt, at LA sammen med RAF-regeringen ønsker at åbne en ladeport for denne type indvandring, når de samtidig hævdser, at de ønsker at sænke skattetrykket.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kurt Zander, Spain | Skrevet: 17. jan 12 kl. 14:20

Jens Hansen.

Jeg tror MP fra Holstebro har taget fejl af kaffe koppen og drukket af p-potten.

MP venligst hold op omgående.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Leif Knudsen, Vedbæk | Skrevet: 17. jan 12 kl. 14:27

“En ufinancieret skattelettelse”.
Duuuhh, som Homer Simpson ville sige.
Hvis en skattelettelse er financieret, er det ikke en skattelettelse!!!

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 17. jan 12 kl. 14:38

Til Preben.
Du er jo en tudeprins af en anden verden. Skal man følge din beskrivelse af DK.
Så dør stort set samtlige patienter på sygehusene, østeuropæer og selvfølgelig muslimerne myrder og røver løs og ofrerne skal tælles i 100000er.

Jeg har endnu ikke påstået at kræftsyge skulle sejle deres egen sø, men jo der skal prioteres også indenfor sundhedsvæsnet.

Går ind for overholdelse af de konventioner, vi har skrevet under på samt overholdelse af de vedtægter, som gælder i de “foreninger”, vi er medlem.

ER man utilfreds, så man arbejde for udmeldelse.

Er man utilfreds med pengestrømmen til EU, så arbejder man naturligivs for en udmeldelse med de økonomiske konsekvenser det måtte have. Ikke mindst for landbruget.

Ulandshjælpen bør sænkes til 0,7% jvf. FNs anbefalinger.

Velfærdsnarkostaten er bestemt ikke perfekt. Men grundideen er god.

Og jo du lyder fortsat som en mavesur gammel mand, som længes tilbage til de gode gamle dage. Der hvor en bøsse var noget til jagtbrug og de sort var i Afrika.

Kom dog ind i virkeligheden.

Til forskel fra dig, så jeg ind for grønthøstermetoden, hvad angår barbering af de off. udgifter. Ingen diskrimination og ingen friholdelse af en stor gruppe som f.eks. pensionisterne.

Jeg ser gerne stramme krav til indvandrer og familie sammenføring. Men naturligvis under forudsætning, at konventioner og love overholdes. Ellers ud af diverse foreninger

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Prins, Holstebro | Skrevet: 17. jan 12 kl. 15:02

Kære Jens Hansen

De tal, du nævner, er jo tal for folk på overførselsindkomst. Det er selvfølgelig stjernedyrt med “åbne kasser”. Vores forventning er netop også, at Rød Blok vil komme til fornuft og tiltræde vores forslag om at smække kassen i. Det bliver de simpelthen nødt til!

På det punkt er erfaringerne fra Lampedusa jo ganske anderledes, end de danske erfaringer. Her har man de facto (omend ikke de jure) “åbne grænser - lukkede kasser”.

LAmpedusa er måske ikke det allerbedste eksempel, men det viser i hvertfald, at selv en meget massiv indvandring, ikke behøver at øge de offentlige udgifter væsentligt. Det er helt klart erfaringer, LA mener, Danmark kan bruge til noget. Her har vi vitterligt et eksempel på, at “åbne grænser - lukkede kasser” fungerer i praksis!

- - -

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 17. jan 12 kl. 15:42

Velkommen til nye læsere. Vi minder om at anonyme indlæg bliver slettet. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler. Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Mortensen, 6100 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 15:47

> Jens Hansen: ““I 1983 vedtog et næsten enigt Folketing (kun Fremskridtspartiet var ikke med) den udlændingelov, du henviser til.”
Det er selvfølgelig formelt set rigtigt. Men ingen tvivl om, at Det Radikale Venstre var drivkraften bag denne ‘verdnes mest liberale udlændingelov’, (i tæt samspil med den daværende formand for Dansk Flygtningehjælp, Hans Gammeltoft-Hansen)”
Som én skriver ovenfor: “Er selv rygende insolvent med 500-600000. Men det er da kun 1 at takke for. Mig selv og min kone. Vi skrev selv under og det uden trusler af nogen art”
Jeg minder om, at alle partier, undtagen det nu hedengangne Frmskridtsparti, “selv skrev under” på loven (uden trusler af nogen art) og derfor er ansvarlige derfor!
Alt det andet er bagklogsskabs-udenomsnak og -ansvarsforflygtigelse!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. jan 12 kl. 16:22

@Lars Mortensen, 6100

Nuvel, men i så fald må man jo sige, at DF er Fremskridtpartiets arvetager, (DF-leder Pia Kjærsgård er sågar tidligere Fremskridts-leder), så det du sidder og argumenterer for, er DF er det eneste parti som ikke har ’snavsede hænder’ mht. til den misere udlændingeloven af 1983 har bragt landet ud i, og dermed at det er DF man skal støtte. har jeg forstået dig korrekt???

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Christensen, Kbh | Skrevet: 17. jan 12 kl. 16:33

Naturligvis accelererede VK forbrugsvæksten.
Det skete ved ihærdigt at puste med i boligboblen.
Da kun luft og lommeuld som bekendt kommer af ingenting, kunne netop dé 2 naturligvis ikke vide,
at den naturligvis ikke gik på længere sigt.
Desuden var denne produktions- og arbejdsfri måde
at skabe “værdi” naturligvis i ganske overensstemmelse med disse partiers mantra om,
at arbejde skal kunne betale sig.
Der måtte følgelig holdes liv i boblen, qua
påskud som ad hoc “skattestop” og adgang til nye låneformer.
Det er godt man ved, hvor man har VK.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henning F. Jensen, 6100 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 16:39

@ Ole B. Olesen

Det er en kendsgerning, at VK-regeringen gav skattelettelser til de øverste lag i skatteskalaen,
angiveligt ud fra den (desværre fejlagtige) tro, at det ville skabe mere dynamik, aktivitet, arbejdspladser!
- Når det samlede skattetryk er næsten uændret efterfølgende - ja så er årsagen den simple, at flere af de nedre lag i skatteskalaen har oplevet samtidige skattestigninger!

@ OBO

Hvornår opdager Cirkus LAs “politikere” det dødsensfarlige forslag om fri indvandring og lukkede kasser i eks. 5 år?!
- Sagen er, at hvis dette vanvids-forslag bliver vedtaget, så myldrer der i 10.000-vis af diverse lykkeriddere til DK! - og hvad vil man stille op med dem, når det går op for enhver - at de ikke kan forsørge sig selv??

- Tror du selv på, at Godhedsindustrien og venstrefløjen/radigale tør tvangshjemsende så meget som een borger fra 3.verdenslande???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Mortensen, 6100 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 16:41

“Man” kan og vil jeg af gode grunde ikke udtale mig om,- men “jeg” stemmer aldrig på DF. Af mange grunde, men alene retorikken fra DF er i sig selv nok til at jeg trækker følehornene til mig selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. jan 12 kl. 16:49

@Morten Prins

Jeg er ikke helt sikker på, at befolkningen på Lampedusa er helt enig med dig. Disse ‘flygtninge’ er til stor gene for lokalbefolkningen, og her tænkes ikke bare på kriminalitet, men der har faktisk også været episoder, hvor de har lavet direkte optøjer på øen.

Iøvrigt, så længe der ikke er flertal i Folektinget for ‘lukkede kasser’, så gælder det om at holde indvandrere, som man erfaringsmæssigt ved bliver klienter i velfærdsstaten, ude af landet. Vi har rigeligt med mennekser på overførselsindkomst i forvejen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thormod Hansen, 3400 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 17:06

@ Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. jan 12 kl. 13:31

Om at vedgå eller flygte fra et faderskab!

Din velkendte forklaring på den daværende (1983) regerings stemme for udlændingeloven er stadig en noget flosset og ynkelig flugt fra et faderskab – men det er jo ikke første gang i historien, at nogen vil unddrage sig et faderskabs forpligtelse, men da som regel med en vis tvivl om ægtheden.
Den er der ikke tvivl om her.
Uffe Ellemann Jensen’s parole: ‘If you can’t beat them, join them’ dur ikke.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Niels O-lsen, Lyby | Skrevet: 17. jan 12 kl. 17:54

Thormod Hansen, 3400 | Skrevet: 17. jan 12 kl. 17:06

Uffe Ellemann sagde: “If you can’t join them, beat them!”

Upassende ? Klag over indlæg

 
M V, Vanløse | Skrevet: 17. jan 12 kl. 18:21

Det er meget sørgeligt at Socialdemokratiet med udlændingeloven i 1983 ville gå så langt for at provokere Schlüter-Elleman regeringen. De må have tænkt at det ville ingen regering da kunne gå med til!
Det er dog endnu mere smertefuldt at daværende regering ikke gik af, men stemte for. Det er samfundsomstyrtende grove løjer og burde - mens de (fleste af de) ansvarlige stadig er lyslevende -, behandles ved en rigsretsag. Samt evt. med oprejsning til Ninn-Hansen!

Upassende ? Klag over indlæg

 
Thomas Larsen, Aalborg | Skrevet: 17. jan 12 kl. 18:33

@Morten Prins

Held og lykke med at få overtalt den røde regering og ikke mindste Enhedslisten til “lukkede kasser” for alle indvandrere de første 5 år, der er her i landet, herunder også skolegang og hospitals-behandling.

Det er jo hamrende naivt. De har lige afskaffet starthjælpen!!!! Kom nu tilbage på jorden, menneske.

Som sagerne står nu, så er LA bare de “nyttige idi*ter”, der giver den røde kamikaze-kurs en smule borgerlig validitet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Jens Hansen, Gentofte | Skrevet: 17. jan 12 kl. 18:36

@Lars Mortensen, 6100

“Af mange grunde, men alene retorikken fra DF er i sig selv nok til at jeg trækker følehornene til mig selv”.

Atrh, en af de såkaldt “anstændige”. Jeg stemme rheller ikke selv på DF ved Folketingsvalg, me det skyldes nu mere deres meget socialdemokratiske økonomiske politik. Jeg synes såmænd det er glirmende partiet tager alle problemerne med specielt indvandringen fra islamiske lande op, og samtidig kan jeg godt lide deres EU-kritiske linje.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Svend Kølsen-Petersen, Risskov | Skrevet: 17. jan 12 kl. 19:04

Beskæmmende fakta.
Kære Ole.
Mange tak for dit informative indlæg, der på overbevisende måde fastslår, at borgerligt styre gennem 10 år, hverken har medført et lavere skattetryk eller reduktion af de offentlige udgifter.
Det var vel desværre næsten samme elendige resultat som af den borgerlige VKR-regerings indsats i sin tid ( fra 1968- 71).
Hvorfor fejler borgerlige regeringer så ofte deres erklærede mål om lavere indkomstskat og effektivisering af den off. sektor ?
Venlig hilsen Sv. Kølsen-Petersen

Upassende ? Klag over indlæg

 
Allan Pedersen, Viborg | Skrevet: 17. jan 12 kl. 19:04

Hej med jer. Jeg er ikke flov over at stemme DF de er jo de eneste der tør sige det der skal siges, vi andre har jo mundkurv på ellers bliver vi jo kaldt racister. Jeg ved godt at der er mange menesker der har det svært udenfor MEN. er det så ensbetydende med at komme til Danmark og forlange at vi Dansker ikke må holde jul spise svinekød i skolerne osv. det er altså forkert vil man bo fast i Danmark så må man rette i efter reglerne. Så var der en der skrev at Dronninges 40 år’s jub. kostede mange penge…. men hvad tror i det koster med EU formandsskabet.. Polen har lige holdt det PRIS over 800 mill. kr. hvor kommer de penge fra. Vi får garanteret en ny skatte og afgift stigning.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Inge Petersen, Vordingborg | Skrevet: 17. jan 12 kl. 19:26

“Ufinancierede skattelettelser” - de to ord er blevet podet ind i hjernen på alle tilhængerne af nuværende regering, så at de ikke kan rumme andet. Selvom man lægger regnestykkerne lige for næsen af dem kan de kun gentage: “ufinancierede skattelettelser til de rigeste”.

Nyeste træk fra den røde regering: Der skæres nu i offentlige udgifter så det basker. I budgetoversigten for december 2011 fremgår det, at Thorning vil bruge 1,6 mia. mindre i offentligt forbrug i 2012 end Lars Løkke lagde op til i finanslovsforslaget fra august 2011. Og det skønt den nuværende regering i deres oppositionstid i tide og utide vrælede op om “Velfærdsmassakre” når VKO fremlagde stramningsforslag. Meeen selvfølgelig, der skal jo noget til at dække ind på de manglende 22 mia. som de nødtvungent måtte indrømme var i deres “Fair Løsning”, selv om de i lang tid hårdnakket påstod, at deres regnskab var financieret krone til krone!

Sig mig, hvornår har alle disse dopede, røde vælgere tænkt sig at gå på afvænning og erkende, at det er den største fup-regering Danmark nogensinde er blevet belemret med, som de har valgt ind med jubelråb?

Og m.h.t. DF og deres såkaldte væmmelige retorik: Nu skal alle de “anstændige og politisk korrekte” være med til at betale endnu mere til alle de, som vi nu skal til at underholde via overførselsindkomster, som man åbenbart synes er helt OK nu da starthjælpen og loftet på andre overførselsindkomst er fjernet ligesom der skal ydes endnu større støttekroner i U-landsbistand end nogensinde før! Jeg håber virkelig, at alle de retfærdige vil betale uden at de jamrer op om nedskæring i Velfærden, nu hvor fru Thorning i den grad vil svinge spareknivene.

Og et sidste lille nøk: Nu planlægger regeringen at stifte endnu mere gæld: De vil låne 10 mia. til brug på betalingsringen. Jamen har vi det ikke dejligt? Vor Herre bevares.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Kalle Mortensen, Kbh | Skrevet: 17. jan 12 kl. 20:09

Tak til ole birk olesen for med nøgtern logik at gøre op med den virkelighedsfordrejende sprogbrug venstrefløjen langsomt inficerer debaten med . Det er i den grad savnet.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dennis D, kbh | Skrevet: 17. jan 12 kl. 20:30

Martin

Hvorfor skal LA gøre noget for folk som har købt sig til lånt luksus?

Det er da ufatteligt at det altid er andres ansvar at rydde op for folk som ikke selv gider tage ansvar.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Henrik Christensen, København | Skrevet: 17. jan 12 kl. 21:15

Ja her går det godt……

Det er fuldstændig uforståeligt at den ene regering efter den anden kan præcentere det ene horrible underskud efter det andet (senest 100 mia.) uden at befolkningen går på barikaderne med strejke og demonstration.

POLITIKERE I BRUGER VORES PENGE FÅ SÅ DET BUDGET TIL AT STEMME.

Upassende ? Klag over indlæg

 
B. Jensen., Hillerød. | Skrevet: 17. jan 12 kl. 22:18

I 1983 var Schlutter statsminister - det var ham der lagde loven frem - ansvaret må være Schlutters. Han kunne jo være gået af - det gjorde han ikke. Det
er naturligvis lettere at give partier, der var i opposition skylden - men den går ikke.
Lad os få at vide, hvor LA vil spare de 40,000, der skal fyres, så kan vi tale om det - det har de ikke fortalt til andre end partiet selv.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Nielsen, Lyngby | Skrevet: 17. jan 12 kl. 22:36

@Henrik Christensen,

Helt enig. Der burde være store folkedemonstrationer, for at politikkerne skaber balance på statsbudgettet. Vi burde stå sammen, for at regningen ikke sendes videre til vores børn.

Endvidere burde det tilføjet i Grundloven, at statsbudgettet ikke må overskrides.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helge Nørager, Højbjerg | Skrevet: 18. jan 12 kl. 01:32

Mange høflige svar på mit forslag.
Få mindre høflige,
Burde nok selv have udtryk mig lidt bedre.
Essens er at stavnsbinding af mennesker der af en eller ander grund er begrænset i mobilitet er ikke godt for samfundet.
Kan man hjælpe banker kan man hjælpe mennesker.
Tak for de få svar som forstod problem.

Til dem som har hånet mig.
Jeg er ikke ejer af fast ejendom.

Men er opvokset med dengang bygge obligationer blev solgt til kurs 55, i 1973.
Jeg er opvokset med oliekrisen, men var privilligeret jeg havde fast arbejde.
Men kun få husker krisen i 1970ér, det er heldigt for Fru Thornning.

“Breaking news”

Helvede er frosset til is, Danske afdøde socialdemokrater rotere så hurtigt i deres frav at helvede er frosset til…
Fra Djævlens spindoktor udsendes advarsler og indtrængende ønsker om at en ” Ægte Socialdemokrat”, overtager formandsposten i Kongerigets Danmarks Arbejderparti “Socialdemokratiet”.
Og ikke en kvinde som smykker sig med falske “Gucci” tasker.

Mvh Helge Nørager

Upassende ? Klag over indlæg

 
Helge Nørager, Højbjerg | Skrevet: 18. jan 12 kl. 01:41

PS renten på mit studie lån, gennem daværende Landmandsbanken, senere Danske Bank, var på 14%. ( 1978-1983 )
Den faldt lidt, men ikke meget over 10%
Kom igang med at lave noget i klynker….

Upassende ? Klag over indlæg

 
lonnie j, videbæk | Skrevet: 18. jan 12 kl. 03:30

Statistik kan jo vise hvad man gerne vil have det til…
Hvorfor er det lige i mener, at der ikke er råd til de nuværende offentlige ydelser? Hvad mener i der i så fald skal forringes yderligere? Skattestoppet under VK har ikke været til gavn for den danske økonomi - tvært imod. Jeg mener helt klart at skatten skal stige - det er effektivt, og vil give os penge i kassen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Ingolf Nikolajsen, Esbjerg | Skrevet: 18. jan 12 kl. 03:32

Man skulle ha`lyttet efter hvad Glistrup sagde for mange år siden at den offentlige sektor var ved at vokse os over hovedet. Nu sidder vi i suppedasen og er måske det land der er værst stillet takket være at vi har Verdens højeste skattetryk. Forestil jer hvordan i al verden skaffer vi 100 milliarder mere i afgifter. Der er er hvis ikke ret mange der kan blive siddende ved deres huse efter det.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Martin Hansen, Nørresundby | Skrevet: 18. jan 12 kl. 07:18

>>lonnie j, videbæk | Skrevet: 18. jan 12 kl. 03:30

Statistik kan jo vise hvad man gerne vil have det til…
Hvorfor er det lige i mener, at der ikke er råd til de nuværende offentlige ydelser? Hvad mener i der i så fald skal forringes yderligere? Skattestoppet under VK har ikke været til gavn for den danske økonomi - tvært imod. Jeg mener helt klart at skatten skal stige - det er effektivt, og vil give os penge i kassen.<<

Du vil blive slemt overrasket over hvor meget der skal forringes. Lav et tanke eksperiment hvor du hæver skatten til 100 %, og se hvor det fører dig hen.
Øgede skatter og afgifter er ren gift for udviklingen i Danmark, men flertallet har mistet forståelsen for dette. Mestendels fordi flertallet lever af andre menneskers arbejde.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 18. jan 12 kl. 10:03

Kære læsere. Vi har desværre været nødt til at slette nogle kommentarer. Gentagelser og anonyme indlæg bliver slettet. Hold venligst en god tone og undgå personangreb. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Lars Mortensen, 6100 | Skrevet: 18. jan 12 kl. 10:43

> Jens Hansen, Gentofte.
Næh, vel ikke mere eller mindre anstændig end du er, gætter jeg på. Retorikken hænger jo bare ikke sammen, når man eksempelvis udadtil er “de svages beskyttere” og så alligevel støtter det her:
“Julen kommer i år tidligt for Danske Banks ordførende direktør, Peter Straarup. Ifølge en opgørelse fra skatteminister Kristian Jensen (V) kan bankdirektøren i år se frem til en skattelettelse på 465.000 kroner som følge af VK-regeringen og Dansk Folkepartis skattereform.”
Det er jo endnu mere påfaldende, når man så læser DFs Ole Hyltoft: “Men det billede passer jo ikke på Dansk Folkeparti, der støtter de økonomisk svage”. Pensionisterne fik i forbindelse med skattereformen 32 kr. om måneden!
Hvis det er “anstændigt” at synes, det er harmdirrende hyklerisk, hvad DF lægger stemmer til, ja, så er jeg vel “anstændig” ;-)

Upassende ? Klag over indlæg

 
Morten Jepsen, Nyborg | Skrevet: 18. jan 12 kl. 11:12

Super debat
Der er jo ingen tvivl om at der må gøres noget, det er bare ikke nok at sulte dem der har for lidt, og det har jo vist sig at det heller ikke duer at give dem der har mere.
Og nu hvor du (OBO) også er på en slags overførselsindkomst, svarende til mere end 100 tkr. pr aebejdsmåned, så må det jo tale til dit samfundssind at gøre det du er valgt til, nemlig få landet til at fungere, jeres partifnidder må i klare i fritiden, stil dog forslag, få sat noget konstruktivt igang.

Upassende ? Klag over indlæg

 
E. Kopp, Skive | Skrevet: 18. jan 12 kl. 16:09

Allan Holm Nielsen, Nyborg skriver: |
Det er sjovt at F-A-RV-EL gang på gang slipper godt fra at fylde danskerne med løgn, når de påstår at der var ufiancierede skattelettelser og at den tidligere regering skar ned på velfærden. Kan man ikke foreholde dem tallene og hver gang de alligevel står og lyver, så foreholde dem at de taler imod bedre vidende?
Jeg er fuldstændig enig,og forklaringen er, at det er DR og TV2 holdt op med til denne regering. De beskæftiger sig overhovedet ikke med den nye regerings økonomiske (politik)ingen kritiske spørgsmål, ingen analyse af regeringens politik. Så den der med, at pressen er “den 4. statsmagt” er blevet tomme ord. Derfor er det vigtigt selv at give sin mening til kende som her i disse spalter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Grete Lund, Struer | Skrevet: 18. jan 12 kl. 16:17

Hej Ole Birk Olesen
Jeg så dig i en debat med Pernille Rsenkrantz Teil, hvor I debatterede
, hvad Helle Thorning m.fl. havde sagt under valgkampen. Du påstod, at de havde sagt “vi skal ikke spare os ud af krisen”, hvad du har ret i, men det sagde PRT var usandt. Har du prøvet at få tv-stationerne til at finde de klip frem? Det kunne være fint, så hun kan fatte, at det blev der sagt mange gange.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Erik Nielsen, Lyngby | Skrevet: 18. jan 12 kl. 16:38

Hej Grete

Der ligger 58min indslag her imellem Lars Lykke og Helle Thorning. (Fjern (” “) efter http://www.)

http://www” “.youtube.com/watch?v=s88X3VnDzDc

Helle siger selv omkring 17min inde, at de ikke vil “sparer vejen”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, København | Skrevet: 19. jan 12 kl. 04:16

Hej, OBO, jeg kan næsten ikke tro at det er dig der udelukkede mit indlæg om sundhedsvæsnet der nu er i frit fald, (med tusinder af tragedier til følge) for indlægget blev ganske vist modtaget (dobbelt kommentar), men kom aldrig på trods flere sendinger. Men du bedes venligst sætte det på. Det var igår kl. ca. 16.47 det blev sendt.

Du virker ellers som en hæderlig mand, så jeg går ud fra at du ikke har noget ønske om at under trykke y-friheden.

Da slet ikke når den bruges til at belyse tilstande i sundhedsvæsnet og på hospitalerne, som ingen kan være tjent med. Og som skyldes forkerte økonomiske og politiske dispositioner.

Upassende ? Klag over indlæg

 
P Hansen, 2860 | Skrevet: 19. jan 12 kl. 11:51

@Ole Birk Olesen

Vejen til frihed. Du gav faktisk igår i fjernsynet svaret. Der sagde du “alle os journalist uddannet folketingspolitikere aner ikke noget om hvad der vil skabe vækst og dermed nye jobs”. Det er nok de klogeste ord der nogensinde er sagt på denne jord.
For politikere skal ikke rende rundt og være eksperter i alverdens områder, ej heller i erhvervslivet. En blikkenslager er nu bedre til at ordne lokumet, en skolelærer bedre til at vide hvad der er best for skolebørn , en ingeniør bedre til at vide hvordan en bro bygges osv.
Det betyder at verdens største fjende er “journalisterne og politikern” - for de er istand til at ødelægge hele erhvervslivet pga manglende forstand hvis de først begynder at lege “arkitekter”.

Upassende ? Klag over indlæg

 
JP Redaktionen , | Skrevet: 19. jan 12 kl. 15:35

Kære læsere. Vi minder om at anonyme indlæg slettes. Angiv både for- og efternavn. Hold venligst en god tone og undgå personangreb. Læs mere om vores regler her: http://multimedia.jp.dk/static/jp/opinion/regler.html Fortsat god debat. Med venlig hilsen redaktionen.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Birte Mikkelsen, 7500 | Skrevet: 19. jan 12 kl. 17:15

Stor ros til Ole Birk Olesen og øvrige fra LA,I gør det rigtig godt, dog har jeg som andre i debatten lidt svært ved at følge “planen” for yderligere indvandring, når kasserne “står åbne”.
Det ville være sund fornuft, at målrette midlerne til sundhedsvæsnet, så de tyndt befolkede områder (skatteydere gennem mange år) kunne opnå lige adgang til akut-behandling (i tide). Jeg er helt med på, at det er VK-forskelsbehandling, men der er politikerne, der skal stå for fordelingen i samfundet - ikke specialisterne.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 19. jan 12 kl. 17:44

til Birthe.
Uden specialister ingen behandling. Hvis man ikke er interesseret i at flytte røven efter special behandling, så er man ikke syg nok.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Preben Jensen, Kjøbenhavnstrup | Skrevet: 19. jan 12 kl. 23:34

Efter over 24 timer er et sagligt indlæg, omhandlende fravær af offentlige udgifter og rettidig omhu mv. på sundheds- og sygdomsområdet, stadig ikke frigivet. Et fravær der har medført tusindvis af unødvendige dødsfald og tragedier. Et fravær der afslører at Shakesspeare havde ret, da han skrev “THERE IS SOMETHING ROTTEN IN THE STATE OF DENMARK”!

Hvorfor fjerner redaktionen et sådant indlæg??? Hvorfor må slendrian og stor plus unødig overdødelighed ikke debatteres? Er tusinder af danskeres liv intet værd set med redaktionens øjne?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Birte Mikkelsen, 7500 | Skrevet: 20. jan 12 kl. 15:56

Til Per Nielsen, Thorning

Akut-afdelinger er placeret af Juhl-gruppen - ikke lægespecialister. Min holdning er, at hele Danmarks befolkning skal have nogenlunde lige adgang til akut-hjælp. Netop når man er syg, og ikke selv kan transportere sig, er afstanden af stor betydning. - Det kunne også komme til at ramme dig !! - eller kan du altid få pårørende til at køre “ambulance-kørsel” for dig ???

Upassende ? Klag over indlæg

 
paul sehstedt, 6270 tønder | Skrevet: 20. jan 12 kl. 22:25

Statsgæld er ikke andet end en investering i samfundet. Staten skal blot sørge for, at skatteindtægten følger trop med udgifterne. Over en periode må gælden gerne være højere, hvis formålet er, at afhjælpe arbejdsløsheden reelt. Høj arbejdsløshed er mere belastende for økonomien end statsgæld. At sammenligne statsgæld med privatgæld hænger ikke sammen, siden privatgælden skal betales af en reguleret lønindtægt, mens staten har mulighed for at regulere indtægten ved øgede skatter. Sammenligningen med Sverige halter også, idet landet lader valutaen flyde og modsat den danske krone ikke er bundet op til euro-samarbejdet. Det giver en bedre konkurrenceevne. Den danske konkurrenceindeks ligger på 136, mens den tyske ligger nede på 105. For dårlig styring og en overdreven forbrugs- oglønfest har bl.a. ført til dette. Det generelle problem kan bedst beskrives således: sund økonomisk fornuft og solidaritet kan ikke følges ad.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 20. jan 12 kl. 22:42

Til Paul
Så glem solidariten.

Tror du statsgælden pålængere sigt bliver indre af højere skatter ???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Bent Mikkelsen, Aars | Skrevet: 21. jan 12 kl. 12:17

Til Birk Olsen.
du har en masse rigtige ideer til at rette samfundsøkonomien op-men skyder saa det hele i sænk ed masseimport af bistandsmodtagere.Svar udbedes.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Poul Andersen, 8340 | Skrevet: 21. jan 12 kl. 12:33

Danmark har lige doneret kr. 200 millioner til Sydvietnam, hvor Mekongflodens diger skal udbedres. De penge - kr. 200 mill - skal vi, så vidt jeg kan se ‘låne’! Hvem skal betale dem tilbage? Lægger vi regningen ind i børneværelserne? Kan det ikke lige sågodt være Grækenland eller Italien der bør forære sydvietnam kr. 200 millioner. Hvorfor udviser politikerne, uanset røde eller blå, den adfærd.

Upassende ? Klag over indlæg

 
per Nielsen, Thorning | Skrevet: 21. jan 12 kl. 17:23

Til Bent.
Hvis kasserne er lukkede, så er det en kende svært at se udgiften ???

Upassende ? Klag over indlæg

 
Dennis D, kbh | Skrevet: 22. jan 12 kl. 09:54

Martin Krabbe:
De skal gøre INGENTING. Er man teknisk insolvent er det ens egen skyld, for så har man lånt mere end man har råd til. Meget simpelt.

Upassende ? Klag over indlæg

 
Svend Børgesen, Karup | Skrevet: 22. jan 12 kl. 14:05

Det er da udmærket med grafer og tal, men hvor meget siger de? I procent af BNP? Hvad er BNP?

Hvorfor ikke skære ind til benet - til de virkelige problemer, som enhver burde kunne forstå? Vi er nået så vidt, at det for mange ikke betaler sig at arbejde. Enhver ekstra anstrengelse de gør sig, bliver stålet i skatter og afgifter. Hvorfor ikke ligeud sige, at danskerne ikke ejer udkommet af eget arbejde, men at staten gør det.

Sygdommen er så langt fremskredet, et venstrefløjen uden antydning af protest kan kalde det den yderste godhed at stjæle folks penge og ejendom, og kalde det en forbrydelse, hvis folk modsætter sig det? Hvilket samfund vi får med sådant syn på individet og dets frihed, burde da være til at se for enhver, men for de svagtseende burde LA så lave øjenåbnere som JBOs.

Vi skal udstille socialismen og den katastrofale følger, og lade være med at stemme på dens partier til valget - uanset om de er røde, grønne eller blå. Løkke er jo lige så slem som HTS, blot ikke lige så fyldt med løgn.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 22. jan 12 kl. 19:00

Liberal Alliances nye tiltag: Nedsæt dagpengeperioden til 1 år (under valgkampen fremførte jeg, at det var LAs politik, men det benægtede LA). Der hersker ingen tvivl om, at LA på sigt vil have dagpengeperioden nedsat til 3 mdr. Efterhånden er det svært at se LAs berettigelse. Magen til selvcentreret og egoistisk parti, skal man lede længe efter.

Upassende ? Klag over indlæg

 
poul pedersen, 7451 sunds | Skrevet: 23. jan 12 kl. 13:21

OBO
Kan du forklare, hvad en arbejdsløs gør, når den 1-årige dagpengeperiode udløber?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Poul Andersen, 8340 | Skrevet: 23. jan 12 kl. 21:14

Ja, her er mit svar: Vi har et BNP på ca. kr. 1.800 mia. Heraf disponere det offentlige ca. kr. 991 mia. I år, og i de kommende år gældsætter vi os med kr. 300 millioner / døgn. ( kr.100 mia.) Statens skatteindtægter og indtægter fra virksomheder, som outsourcer, garanterer nulvækst i BNP. BNP vil falde, men uanset fald skal de kr. 991 mia reduceres til ca. kr. 890 mia, ( det svarer til et blodbad i det offentlige hvor en arbejdsløs også henter sine livsnødvendige kroner. Mange af vi danskere skal opleve en fremtid som man p.t. forsøger at få gennemført Grækenland, f. eks. ½ løn, ½ pension, osv… , så nu kender du svaret. Den arbejdsløse må tage til Norge og arbejde, hvis han vil beholde sit lønniveau, eller tage til Polen, hvor han kan tjene op til kr. 5.000 om mdr. Polen er det eneste EU land som har haft vækst under ‘krisen’! Hverken blå eller røde politikere vil disponere i Danmark, således at dansk eksport kan stige 100%. Husk at Danmmerk er så lillebitte, at ingen af vore store ‘eksport til’ lande ville opdage det. Men det fatter vi vel ikke, vi danskere? Den arbejdsløse skal sælge den ene af sine to biler,afhænde huset ( til hvem?) og så må han efter en tid på dagpenge, have kontanthjælp, og den betinger, at skal han forinden afvikler sin formue. Kan du ellers se en løsning? Eller ser du fremtidens lys ligeså klart som mig?

Upassende ? Klag over indlæg

 
Per Hagemann, Rudkøbing | Skrevet: 3. feb 12 kl. 14:34

Et hovedproblem med de offentlige udgifter er at de er lovbestemte i stedet for at de skal bevilges hvert år.
Derfor siger udgifts- og skattetrykket i % af BNP heller ikke så meget, da det kan være meget påvirket af konjunkturer.

For ikke at blive fanget i en udgifts- og gældsfælde kan det blive nødvendigt at vende tilbage til principperne for sognerådsdrift. Altså kun at afholde udgifter, som der er dækning for i sognerådskassen.

Upassende ? Klag over indlæg

 

Annonce:





Palle Eghjort skriver
17.05.12 22:15
Liberal Alliance har en slap holdning, når dets folketingsmedlemmer, lønnet af det danske folk, sidder og sover i folktinget og/eller til Læs mere
Jack Jacobsen skriver
16.05.12 13:31
Danskere er (gennemsnitlig) nogen fede, grådige, egoistiske, usunde, møgforkælede pattebørn der hyler og brokker selv om de har et af de rigeste, Læs mere
Kaj Møller skriver
16.05.12 02:12
Kaj Møller · Kolbøttefabrikken Så kører reklame trommerne igen for egoerne. Denne gang er det Saxo bank partiet, der angriber en fra tæppe Læs mere
Poul Pedersen skriver
15.05.12 21:35
Har ikke fået noget svar fra OBO. Forventede det heller ikke. Det der kendetegner en populistisk politiker er, at man afpasser sin politik efter Læs mere
Hvilken frihed::: frihed til at trække frisk luft ned i lungerne. Eller frihed til at købe en Hummer og køre rundt i den i Københavns gader; nu Læs mere


Arkiv
Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten. Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret. Læs mere
Jyllands-Posten, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/